نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1617
-
الف
+

موسیقی سنتی هرات احیا می شود

موسیقی سنتی هرات در اوج فراموشی رنگ و رویی تازه می گیرد.

هرات فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیلی را در دل خود جا داده است.بناهای تاریخی بسیار قدیمی، رفتار ، دین و آئین، پوشش‌های ظاهری مردم و آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف از جمله موسیقی نشان‌دهنده تاریخ بسیار کهن و دیرین این دیار است.

به گزارش آی فیلم 2، موسیقی و آلات نوازند‌گی در یک جامعه، انعکاس‌دهنده بخشی از فرهنگ و تاریخ آن است.در ولایت هرات موسیقی و آله‌های نوازندگی گوناگونی از دوران بسیار دور به نسل کنونی رسیده است، اما در این بین موسیقی و آله‌های مورد استفاده در این هنر با اندکی بی‌مهری از سوی نسل نوین مواجه شده است.

باید گفت که «دوتار» از جمله آله‌های اصیل نوازندگی و مورد استفاده در موسیقی سنتی هرات است که امروزه مورد بی‌توجهی از سوی هنرمندان و گروه‌های هنری قرار گرفته و اندک افرادی دیده می‌شود که از این آله موسیقی در کانسرت‌ها و محافل‌ استفاده کنند.

اکنون مدیریت موسیقی اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، از دو سال به این‌ طرف آستین بالا زده تا گوشه‌ای از فرهنگ اصیل هراتی را زنده سازد.

در همین حال، «احمد رئوف حبیب‌زاده» مدیر عمومی موسیقی اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، این روزها در تلاش است تا به موسیقی و آلات مورد استفاده در این هنر اصیل هراتی، رنگ‌ و روی تازه‌ای بخشیده و آن را برای مردم بهتر و ساده‌تر بشناساند.

همچنان «حبیب‌زاده» از وضعیت کنونی موسیقی در هرات ابراز نگرانی کرده و تاکید کرد:«برای سامان‌ بخشیدن به موسیقی هراتی ، به گروه‌های هنری فعال جواز کار داده خواهد شد.»

باختر نیوز نوشت: با این حال مدیر عمومی موسیقی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات تاکید دارد که این اداره برای توسعه و گسترش موسیقی سنتی هراتی برنامه‌های زیادی روی دست دارند، اما بنابر مشکلات مالی و نبود هزینه کافی، آنان قادر به انجام آن نیستند.

او می گوید که تلاش دارد تا از این پس ماهانه برنامه‌هایی را برای آشنایی بیش‌تر مردم با موسیقی کلاسیک برگزار کند تا از این طریق بتوانند موسیقی اصیل هراتی را گسترش دهند.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر